News   /   ايران

کاخ سفید: اوباما مصوبه سنا درباره ایران را امضا می‌کند

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا

کاخ سفید می‌گوید در پی اصلاحات در طرح کمیته روابط خارجی سنا برای نظارت بر توافق احتمالی با ایران، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا آن را امضا خواهد کرد.

کمیته روابط خارجی سنا روز سه‌شنبه (25 فروردین) به اتفاق آرا به طرحی رای داد که در صورت تصویب به کنگره این اختیار را می‌دهد تا توافق نهایی با ایران را بررسی و درباره آن اعمال نظر کند.

طرح اصلاحی با رای موافق همه 19عضو کمیته روابط خارجی سنا تصویب شد.

همچنین، این طرح که از رئیس جمهور می خواهد در مدت پنج روز پس از رسیدن به توافق با ایران، متن موافتنامه را برای بررسی در اختیار کنگره قرار دهد، اکنون باید در مجلس سنای آمریکا به تصویب برسد.

مجلس نمایندگان نیز اعلام کرد پس از تصویب طرح در سنا، فورا درباره آن رای‌گیری خواهد کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت دولت آمریکا برای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی سنا روشن کرده‌ است که رئیس جمهور مایل به امضای طرح پیشنهادی خواهد بود.

بر اساس طرح جدید، زمانی که کنگره می‌تواند توافق نهایی احتمالی با ایران را بررسی کند از 60 روز به 30 روز کاهش یافته است. پس از بررسی توافق نهایی توسط کنگره، رئیس جمهور آمریکا 10 روز فرصت خواهد داشت آن را تصویب یا وتو کند. در صورت وتوی این طرح، کنگره 12 روز فرصت خواهد داشت باردیگر درباره این طرح رای‌گیری کند.

سازش اوباما

در یک ماه زمانی که کنگره فرصت دارد توافق احتمالی را بررسی کند، اوباما می‌تواند تحریم‌های اعمال شده دولت آمریکا علیه ایران را لغو کند اما تحریم‌های کنگره تا پایان بررسی توافق با تهران همچنان باقی خواهد ماند.

جاش ارنست افزود این طرح «می‌تواند نوعی سازش باشد که رئیس جمهور مایل به امضای آن است.»   

وی گفت: «از مصوبه‌ای که رئیس جمهور قصد وتوی آن را داشت به مصوبه‌ای رسیده‌ایم که اصلاحات ملموسی در آن اعمال شده و اکنون در طرح مورد سازش رئیس جمهور مایل به امضای آن است. مسلما این بهتر از طرح قبلی است.»

سناتور باب کورکر می‌گوید کاخ سفید پذیرفته بود در صورت حمایت سناتورهای دموکرات طرح را امضا کند.

همچنین، بر اساس طرح اصلاحی که سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر آن توافق کردند، رئیس جمهور آمریکا باید هر 90 روز به کنگره گزارش دهد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است.

اما در طرح قبلی از رئیس جمهور آمریکا خواسته شده بود هر سه ماه به کنگره تضمین دهد که ایران از «اقدام‌های تروریستی علیه آمریکا» حمایت نمی‌کند. کاخ سفید با ایران طرح مخالف بود و می‌گفت نباید توافق هسته‌ای را به سایر موضوع‌های مورد اختلاف دو کشور مرتبط کرد.  

حمایت سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات از این طرح در هفته‌های اخیر افزایش یافت و به حدود 67 نفر رسید. برای این که این طرح بتواند در برابر وتوی رئیس جمهور آمریکا مصون بماند به بیش از 67 رای نمایندگان سنا نیاز دارد.

طرح اصلی را باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا و باب منندز، سناتور دموکرات تهیه کرده بودند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دو روز گذشته دو بار به مجلس سنا رفت تا درباره تفاهم لوزان به سناتورها گزارش دهد. وی همچنین از کنگره خواسته است برای توافق با ایران به او دو ماه و نیم دیگر فرصت دهند.

ایران و کشورهای گروه 1+5 پس از هشت روز مذاکرات فشرده و حساس در شهر لوزان سوئیس، سرانجام 13 فروردین (دوم آوریل) درباره چارچوب توافق نهایی به تفاهم دست یافتند.

هر دو طرف تلاش می‌کنند تا تاریخ 10 تیر که پیشتر به عنوان آخرین ضرب‌الاجل تعیین شده بود، به یک توافق نهایی دست یابند.

م ف/

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku