News   /   آمريکا

تام کاتن: توافق با ایران به جنگ هسته‌ای می‌انجامد

تام کاتن، سناتور جمهوریخواه امریکایی

یک سناتور جمهوریخواه امریکایی مدعی شده است تلاش‌های دولت امریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌تواند به جنگ هسته‌ای بیانجامد.

سناتور تام کاتن در مصاحبه‌ای که دوشنبه در مجله «آتلانتیک» منتشر شد گفت: «اگر با طرحی که دولت اوباما داده است موافقت کنیم احتمال دارد تقابل نظامی به تعویق بیفتد اما در صورت وقوع ممکن است یک جنگ هسته‌ای باشد.»

ایران و کشورهای 1+5 پس از هشت روز مذاکرات فشرده و حساس در شهر لوزان سوئیس، سرانجام 13 فروردین (دوم آوریل) بیانیه‌ای‌ مشترک صادر کردند؛ دو طرف تا دهم تیر فرصت دارند به توافق نهایی دست یابند.

کاتن که از مخالفان اصلی مذاکرات هسته‌ای به شمار می‌رود گفت توافق هسته‌ای نهایی جمهوری اسلامی را «در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای قرار می‌دهد.»

وی اظهار داشت: «به عقیده من به محض آنکه ایران به کشوری با تسلیحات هسته‌ای بدل شود این امر بی‌شک به نوعی تقابل نظامی می‌انجامد، ممکن است این تقابل ابتدا با امریکا نباشد اما به نظرم تقریبا اجتناب‌ناپذیر است.»

کاتن و 46 سناتور جمهوریخواه امریکاییِ دیگر ماه گذشته در تلاش برای تخریب روند مذاکرات هسته‌ای که وارد مرحله‌ای حساس شده بود، نامه‌ای سرگشاده به مقامات ایرانی نوشتند.

سناتورها در این نامه به ایران هشدار دادند توافق هسته‌ای تنها تا زمانی که باراک اوباما ریاست جمهوری امریکا را بر عهده دارد معتبر خواهد بود.

این سناتور جمهوریخواه در مصاحبه با آتلانتیک گفت این نامه را نوشته است چون «سران ایران باید این پیام را بلند و واضح می‌شنیدند.»

کاتن مدعی است امریکا در تفاهمنامه لوزان «امتیازات خطرناکی به ایران داده که این کشور را در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای قرار می‌دهد.»

وی هفته گذشته از اوباما خواست در مذاکره گروه 1+5 با ایران گزینه نظامی را روی میز نگاه دارد.

کاتن سه‌شنبه هفته گذشته اظهار داشت حمله به ایران بسیار راحت و بی‌دردسرتر از حمله امریکا به عراق در سال 2003 پیش خواهد رفت.

این سناتور امریکایی در جریان انتخابات سال 2014 مبالغ هنگفتی از حامیان اسرائیل دریافت کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، کمیته اضطراری اسرائیل 960 هزار دلار به کمپین انتخاباتی کاتن اهدا کرد و یکی از شرکت‌های مرتبط با پال سینگر، یکی از حامیان اصلی اسرائیل در نیویورک نیز 250 هزار دلار برای حمایت از کاتن هزینه کرد.

پ ک ف/م ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku