News   /   آمريکا

سناتور کورکرمی گوید طرح ضد ایرانی کنگره وتوی اوباما را باطل می کند

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا می گوید طرح وی مبنی بر بررسی توافق با ایران در کنگره، آرای کافی برای لغو وتوی احتمالی باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا را کسب خواهد کرد.

این سناتور جمهوریخواه از ایالت تنسی در سخنرانی خود در انجمن وکلای ملی با موضوع کنفرانس سیاست ملی 2015 گفت: «باور دارم که ما در نهایت اکثریتی ضد وتو خواهیم داشت تا این اتفاق رخ دهد.»

کمیته روابط خارجی سنای امریکا برنامه ریزی کرده بود طرح کورکر را پنجشنبه آتی به رای بگذارد اما سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه پنجشنبه گذشته توافق کردند که رأی گیری درباره این طرح را در کمیته تا پایان تعطیلات ​​اوایل آوریل به تعویق بیاندازند.

این طرح که با همکاری سناتور باب منندز تهیه شده است کنگره را ملزم می کند در مدت 60 روز هر گونه توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای تهران را بررسی کند و در این مدت اوباما نمی‌تواند تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.
این طرح برای ارائه و رای گیری در صحن علنی سنا دستکم به رای مثبت 19 عضو کمیته روابط خارجی سنا نیاز دارد.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای امریکا (چپ) و باب منندز، از اعضای ارشد این کمیته در کاپیتول هیل، واشنگتن دی سی. 11 مارس 2015
باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای امریکا (چپ) و باب منندز، از اعضای ارشد این کمیته در کاپیتول هیل، واشنگتن دی سی 11 مارس 2015

 

کاخ سفید با تصویب این طرح تا قبل از مهلت 30 ژوئن مخالف است و در اوایل همین هفته نیز بار دیگر تهدید کرده است که آن در صورت تصویب از سوی اوباما وتو می شود.

به گفته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، تصویب چنین طرح هایی دخالت در مذاکرات بین ایران و گروه 1 + 5 است.

دنیس مک‌ دونا، رئیس دفتر کاخ سفید شنبه گذشته در نامه ‌ای به رئیس کمیته روابط خارجی سنا درباره تصویب این طرح هشدار داد.

در این نامه تاکید شده است که این طرح «احتمالا تاثیر منفی عمیقی بر مذاکرات جاری» با ایران خواهد گذاشت و «موضع امریکا را از همپیمانان آن در مذاکرات» متفاوت خواهد کرد که توان واشنگتن را در مذاکرات زیر سوال خواهد برد.

اخیرا 360 قانونگذار دموکرات و جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا در نامه ای به اوباما تاکید کردند لغو تحریم های ایران نیاز به تصویب قوانین جدید در کنگره دارد.

پیشتر در 9 مارس، 47 سناتور جمهوريخواه در نامه‌ای سرگشاده به  مقام‌های ايران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای با دولت امريکا، بدون نظر موافق کنگره، تنها تا پایان ریاست جمهوری اوباما معتبر خواهد بود.

قانون اساسی امریکا به رئیس جمهور اختیار داده است در صورت تشخیص خود و در جهت حفظ منافع ملی، مصوبات کنگره را وتو کند اما این حق نیز محدود است. هر گاه رئیس جمهور یک مصوبه کنگره را وتو کند، نمایندگان مجلس نمایندگان و سنا می‌توانند در یک رای گیری مجدد و تصویب آن مصوبه با دو سوم آرا، وتوی رئیس جمهور را باطل کند.

در چنین وضعیتی طرح قانونی کنگره لازم الاجرا خواهد شد و رئیس جمهور نمی‌تواند از اجرای آن امتناع کند.

ع م / د ب

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku