News   /   آمريکا

قاضی کانادایی رسیدگی به پرونده زن مسلمان را از دستور کار خارج کرد

رانیا الالول، زنی که دادگاه مونترئال رسیدگی به پرونده وی را به خاطر داشتن حجاب از دستور کار خارج کرد.

قاضی دادگاهی در ایالت کِبِک کانادا گفته است به پرونده یک زن مسلمان محجبه مادامی که وی بدون حجاب در دادگاه حاضرنشود رسیدگی نخواهد کرد.

الیانو مارنگو، قاضی دادگاهی در شهر مونترئال در یک نوار صوتی که از شنود جریان دادگاه تهیه شده است به متهم که رانیا الالول نام دارد می‌گوید فورا روسری خود را بردارد یا در غیر اینصورت وکیل بگیرد و درخواست تعویق جلسه دادرسی را بدهد.

قاضی مارنگو در این نوار می‌گوید: «برای مثال استفاده از کلاه و عینک آفتابی در دادگاه مجاز نیست؛ نمی فهمم چرا از روسری می‌توان استفاده کرد.»

وی افزود: «در نتیجه باید روسریت را برداری یا در غیر اینصورت به پرونده رسیدگی نمی‌کنم.»

پس از آن که الالول در پاسخ گفت که استطاعت گرفتن وکیل را ندارد و نمی‌خواهد پرونده را نیز به زمان دیگری موکول کند، قاضی بررسی پرونده وی را برای مدت نامحدودی به تعویق انداخت.

الالول برای رفع توقیف خودروی خود توسط شرکت بیمه کبک در دادگاه حاضر شده بود. پلیس خودروی الالول را به خاطر پایان مهلت انقضای گواهینامه رانندگی پسرش توقیف کرده بود.

الالول پس از ماجرای دادگاه به رسانه‌های کانادایی گفت که بهت‌زده است و تاسف می‌خورد.

وی گفت: «زمانی که سوگند یاد کردم که شهروند کانادایی خوبی باشم، حجاب داشتم و از این که شهروند کانادا شدم واقعا خوشحال بودم. اما آنچه امروز در دادگاه پیش آمد مایه تاسف است. احساس می‌کنم دیگر کانادایی نیستم.»   

وی افزود: وقتی مارنگو به او گفته که حجابش را بردارد این احساس را داشته که با وی همانند انسان برخورد نمی‌شود.

الالول گفت: «وقتی او اصرار داشت که حجابم را بردارم، واقعا حس می‌کردم که مرا انسان به حساب  نمی‌آورد. نمی‌خواهم این اتفاق برای هیچ زن دیگری تکرار شود. این بر خلاف رفتار حرفه‌ای یک قاضی است. او صلاحیت قضاوت ندارد.»

وی گفت درصدد است تا علیه قاضی شکایت کند.

در همین حال، مارنگو به درخواست رسانه‌ها درباره اظهار نظر در این باره پاسخی نداده است.

بر اساس قانون کانادا، استفاده از حجاب در دادگاه غیر قانونی نیست و صرفا تصریح شده است که افراد حاضر در دادگاه باید دارای پوشش مناسب باشند.

این در حالی است که بنا بر گزارش‌ها، کانادا از جمله کشورهای غربی است که اسلام‌ستیزی در آن رو به افزایش است.

دولت «پارتی کبکوآ» در سال 2013 درخواست کرد که کارمندان دولت از استفاده از روسری، کیپا یهودی و سایر نمادهای مذهبی مشخص منع شوند. اما این لایحه در پی شکست «پارتی کبکوآ» در انتخابات استانی سال بعد ملغا شد.

م ص/ ک ا

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku