News   /   اروپا

نیروهای حامی روسیه دبالتسفه را محاصره کردند

نیروهای حامی روسیه (تصویر از AFP)

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای حامی روسیه شهر دبالتسفه، یکی از قطب‌های ریلی مهم اوکراین در شرق این کشور را محاصره کرده‌اند.

نیروهای حامیان روسیه روز دوشنبه اعلام کردند جاده اصلی ارسال تدارکات به این شهر را در نزدیکی شهر دونتسک قطع کرده‌اند.

با این وجود، ارتش اوکراین ضمن رد این ادعا اعلام کرد درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

درگیری‌ها میان سربازان اوکراینی و نیروهای حامی روسیه برای کنترل دبالتسفه که دونتسک و لوهانسک را به هم متصل می کند از اویل فوریه تشدید شد.

 درخواست سازمان ملل برای آتش بس فوری 

همچنین دفتر هماهنگي امور بشردوستانه سازمان ملل (UNOCHA) در گزارش روز سه شنبه خود، خواهان توقف فوری درگیری‌ها شد تا امکان ارسال مواد غذایی و دارو به مناطق بحران فراهم شود.

به گفته این نهاد حدود پنج هزار غیر نظامی هنوز شهر دبالتسفه را ترک نکرده‌اند و نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.

این نهاد سازمان ملل همچنین از تصمیم رئیس جمهوری اوکراین پترو پروشنکو برای اعزام نیروهای نظامی بیشتر و گسترش درگیری‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرده است.

در ادامه درگیری‌های شرق اوکراین در شهر کراماتورسک بر اثر اصابت موشک به منطقه‌ای مسکونی شش نفر کشته و 21 تن نیز مجروح شدند.

این درگیری‌های در حالی ادامه دارد که قرار است مذاکرات صلح پیشنهادی از سوی فرانسه و آلمان روز چهارشنبه در پایتخت بلاروس برگزار شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همتای اوکراینی وی، پترو پوروشنکو به همراه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در تماسی تلفنی توافق کردند برای احیای توافقنامه بین طرف‌های متخاصم اوکراین، نشستی در میسنک برگزار کنند.

پوتین اعلام کرده است  هیچ ضرب الاجلی را بر سر بحران در اوکراین نمی‌پذیرد.

آخرین دور مذاکرات صلح اوکراین در 31 ژانویه با شکست مواجه شد و نمایندگان نیروهای حامی روسیه و مقامات کی‌یف طرف مقابل را مقصر شکست مذاکرات معرفی می‌کردند.

نمایندگان اوکراین، روسیه، جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک پنجم سپتامبر سال گذشته میلادی در مینسک توافقنامه آتش‌بس را به امضا رساندند. با این وجود، سربازان اوکراینی و نیروهای حامی روسیه تقریبا هر روز این توافقنامه را نقض کرده‌اند.

دو منطقه عمدتا روس‌زبان دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی دولت کی‌یف در اواسط آوریل 2014 برای سرکوب اعتراض‌ها، صحنه درگیری‌های خونین بین نیروهای حامی روسیه و ارتش کی‌یف بود‌ه‌اند.

خشونت‌ها در ماه می پس از آن شدت گرفت که دو منطقه دونتسک و لوهانسک همه پرسی محلی برگزاری کردند که در آن ساکنان این دو منطقه به اتفاق آراء به استقلال از اوکراین و پیوستن به روسیه رای دادند.

بنا بر آخرین گزارش سازمان ملل، در این جنگ تا کنون بیش از 5300 نفر کشته و بالغ بر یک میلیون و 500 هزار تن نیز آواره شده‌اند.

م ع/م ح


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku