News   /   سرخط   /   خاورميانه   /   تلگرام

عفو بین‌الملل: محاکمۀ اولین غیرنظامی در دادگاه نظامی بحرین

نیروهای بحرینی اعتراضات مردمی را به شدت سرکوب می‌کنند. (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

عفو بین‌الملل اعلام کرد منامه اولین پروندۀ غیرنظامی را به دادگاه نظامی ارجاع داده است.

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد فاضل راضی پس از بازداشت در سپتامبر 2016 که از آن تاریخ تاکنون ممنوع‌الملاقات بود، به دادگاه نظامی منتقل شده است.

سامح حدید، مدیر دفتر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در بیروت، پایتخت لبنان، گفت: «این اقدامی شرم‌آور از سوی مقامات با هدف ایجاد ترس در قلب مردم است. این اقدام همچنین ضربه‌ای جدی به عدالت در بحرین است. محاکمه‌های نظامی در بحرین آشکارا اقدامی ناعادلانه است. و محاکمۀ غیرنظامیان در محاکم نظامی برخلاف استانداردهای بین‌المللی است.»

وی افزود: «تصمیم برای انتقال فاضل سید عباس حسن راضی به دادگاه نظامی باید فوراً لغو شود. وی باید سریعاً به رویۀ قضایی عادی بازگردد، از اتهام‌های خود مطلع شود و در دادگاه غیرنظامی بر اساس استانداردهای محاکمۀ عادلانه بین‌المللی مورد محاکمه قرار گیرد.»

عفو بین‌الملل خاطر نشان کرد درخواست‌های مکرر برای کسب اطلاع از محل نگهداری راضی و شرایط جسمانی وی از سال گذشته و پس از ناپدید شدن وی، تاکنون بی‌پاسخ باقی مانده است.

تصویری آرشیوی از ساختمان وزارت دادگستری بحرین

بحرین در تاریخ 5 مارس محاکمۀ غیرنظامیان در محاکم نظامی را با وجود اعتراض‌های حامیان حقوق بشر تأیید کرد.

بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی (25 بهمن 1389) صحنۀ خیزش مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مخالفان بحرینی با برپایی اعتراضات مسالمت‌آمیز خواستار آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در این کشور هستند.

این در حالی است که رژیم بحرین با هم‌دستی برخی از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی به سرکوب جنبش مردم بحرین پرداخته و با پرونده‌سازی و طرح اتهامات واهی، فعالان مدنی و سیاسی را به حبس طولانی‌‌‌‎مدت محکوم و یا آنان را از حق تابعیت محروم می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku