News   /   اروپا

یانکر: خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا تراژدی است

ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا برنامۀ بریتانیا برای خروج از اتحادیۀ 28 عضوی اروپا موسوم به برگزیت را، «تراژدی» توصیف کرده است.

یانکر جمعه (15 اردیبهشت 96) در کنفرانسی در شهر فلورانس ایتالیا گفت: «دوستان انگلیسی ما تصمیم به خروج (از اتحادیۀ اروپا) گرفته‌اند که یک تراژدی است. این مسئله کوچکی نیست.»

یانکر این اظهارات را پس‌ازآن بیان کرد که پیشتر در سخنانی که ظاهراً به نقش کم‌اهمیت‌تر بریتانیا در اتحادیۀ اروپا پس از برگزیت اشاره داشت، گفته بود وی قصد دارد به زبان فرانسه سخنرانی کند.

وی گفت: «انگلیسی به‌طور آهسته ولی به‌طور حتم اهمیت خود را در اروپا از دست می‌دهد.» وی افزود:«مایلم یادآوری کنم که بدون تردید این اتحادیۀ اروپا نیست که بریتانیا را رها می‌کند بلکه کاملاً برعکس است.»

یانکر همچنین اعتراف کرد که سیاست‌های بوروکراسی سخت بروکسل شهروندان بریتانیایی را به خروج از اتحادیۀ اروپا سوق داده است.

وی گفت اتحادیۀ اروپا «نقاط ضعفی دارد که می‌تواند تا حدی نتیجه این‌همه پرسی در انگلیس را تشریح کند.»

این مقام اروپایی درعین‌حال تصریح کرد مسئولیت این تصمیم بر دوش شهروندان بریتانیایی خواهد بود.

رئیس بازوی اجرایی اتحادیۀ اروپا تصریح کرد هیچ‌کس نباید اهمیت واقعی این تصمیم مستقل مردم بریتانیا برای جدایی از اتحادیۀ اروپا را دستکم بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تصمیم عواقبی به همراه دارد، دربارۀ مذاکرات سخت برگزیت که در انتظار بریتانیاست، هشدار داد.

ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا (سمت راست) و تراز می، نخست‌وزیر بریتانیا در مقابل دفتر نخست‌وزیر انگلیس در لندن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا برخی از مقام‌های رسمی را به تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن انتخابات پارلمانی در این کشور در 18 خرداد 96(8 ژوئن) و رأی دادن علیه حزب‌ حاکم متهم کرده است. انتظار می‌رود مذاکرات برگزیت بلافاصله پس‌ازاین انتخابات برگزار شود.

 ترزا می امیدوار است با برگزاری انتخابات زودهنگام در بریتانیا و افزایش کرسی‌های پارلمانی محافظه‌کارها در پارلمان، مواضع این حزب را در پیشبرد برگزیت تقویت کند.

این در حالی است که مقام‌های اروپایی می‌گویند نتایج این انتخابات هیچ تأثیری بر روند مذاکرات برگزیت نخواهد داشت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku