News   /   ايران

ظریف: امریکا نمی‌تواند با اتهامات «نخ‌نما» از انجام تعهداتش شانه خالی کند

محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران

وزیر خارجۀ ایران ضمن رد اتهامات «نخ‌نمای» همتای آمریکایی علیه جمهوری اسلامی تأکید کرد واشنگتن باید به تعهداتش در برجام پایبند باشد.

محمدجواد ظریف، پنجشنبه در پیامی توییتری (تصویر زیر) نوشت: «اتهامات نخ‌نمای آمریکا نمی‌تواند اذعان آن مبنی بر پایبندی ایران به برجام را بپوشاند، ایالات‌متحده ملزم به تغییر مسیر و انجام تعهدات خود است.»

رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا، پنجشنبه ایران را کشور اول حامی تروریسم خواند و گفت: «برجام فقط هدف ایران برای تبدیل‌شدن به کشور هسته‌ای را به تأخیر می‌اندازد.»

تیلرسون همچنین ایران را به انجام «اقدامات تحریک‌آمیز» برای بی‌ثبات کردن کشورهای خاورمیانه متهم کرد و تهران را مسئول «تشدید درگیری‌های متعدد و تضعیف منافع آمریکا در کشورهایی مانند سوریه، یمن، عراق و لبنان» دانست.

وزیر خارجۀ امریکا تأکید کرد: «یک ایران مهار نشده پتانسیل آن را دارد که راه کره شمالی را برود و دنیا را هم با خود ببرد.»

تیلرسون یک روز پیش از این اظهارات تند، ضمن اذعان به پایبندی ایران به تعهداتش در برجام از برنامۀ کاخ سفید برای «تجدیدنظر» در تحریم‌های لغو شدۀ ایران خبر داد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجۀ امریکا

رکس تیلرسون، سه‌شنبه در نامه‎ای به کنگره اعلام کرد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، تحریم‌های لغو شدۀ ایران را مجدداً بررسی می‌کند.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود ضمن انتقاد از برجام اعلام کرده بود که درصورتی‌که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شود، آن را پاره خواهد کرد.

ایران و کشورهای گروه 1+5 در 23 تیرماه سال 1394 در وینِ اتریش به توافق هسته‌ای دست یافتند که بر اساس آن، بنا شد در ازای اعمال محدودیت‌هایی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های ضد ایرانی مرتبط با برنامۀ هسته‎ای لغو شوند.

گفتنی است ایران تاکنون به همۀ تعهداتش در برجام پایبند بوده و از طرف‌های دیگر نیز خواسته به آن پایبند بمانند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون چندین بار اعلام کرده که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku