News   /   آمريکا

تحقیق و تفحص از نحوۀ افشای اسناد محرمانۀ سیا

نشان ادارۀ پلیس فدرال امریکا موسوم به اف‌بی‌آی در مقر این نهاد در واشنگتن (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

نهادهای اطلاعاتی امریکا دربارۀ افشای اسرار فوق سری عملیات هک سازمان جاسوسی سیا که پایگاه افشاگر ویکی لیکس آن‌ها را منتشر کرده است تحقیق جنایی به عمل می‌آورند.

هدف اصلی این تحقیق که با هماهنگی پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) و سیا انجام می‌شود شناسایی منابعی است که اطلاعات محرمانه را در اختیار ویکیلیکس قراردادند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در داخل دولت گزارش داد که پیمانکاران سیا در این پرونده مظنون اصلی هستند.

ویکی‌لیکس سه‌شنبه اعلام کرد که هزاران سندی را منتشر کرده که از اسرار جاسوسی و برنامۀ سیا برای هک مخفیانۀ اطلاعات در سراسر جهان پرده برداشته است.

حدود 9 هزار برگه سند افشاشده نشان می‌دهد که سازمان جاسوسی سیا بانفوذ درگوشی‌های تلفن و تلویزیون‌های هوشمند از کاربران سراسر جهان جاسوسی می‌کند..

هکرهای سیا همچنین از قابلیت جعل هویت هکرهای مستقر در روسیه و سایر کشورها بهره می‌گیرند، بدین معنا که سازمان سیا عموماً از تکنیک‌‏هایی استفاده می‎کند که به‌واسطۀ آن‏‌ها هکرهای این سازمان جاسوسی با اجرای عملیاتِ موسوم به پرچم دروغین در فضای مجازی، در حملات سایبری خود آثاری از هکرهای روس بر جای می‎گذارند.

آلمان هم‌اکنون بر پایۀ ادعاهای ویکی‌لیکس در مورداستفادۀ واشنگتن از کنسولگری امریکا در برلین برای اجرای حملات سایبری این موضوع را در دست بررسی قرار داده است.

ویکی‌لیکس همچنین مدعی است که تقریباٌ کلیۀ ابزارهای حملات سایبری سیا سرقت شده است و به‌طور بالقوه در اختیار جاسوسان خارجی و هکرها و پیمانکاران دولت‌های پیشین امریکا است.

سیا از تأیید اصالت این اسناد سر باز زده  اما در اطلاعیه‌ای عنوان کرده است که تجسس الکترونیکی از افراد داخل امریکا ازجمله شهروندان امریکایی منع قانونی دارد و سیا به این اقدام مبادرت نمی‌ورزد.

در امریکا حریم خصوصی مطلق نیست

در همین حال، جیمز کامی مدیر اف‌بی‌آی در کنفرانسی در کالج بستون گفت که حریم خصوصی کامل در امریکا وجود ندارد.

جیمز کامی، مدیر اف‌بی‌آی، حین سخنرانی در همایش امنیتی کالج بستون، 18 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

کامی در همایش امنیت سایبری گفت: «همه ما انتظار معقول رعایت حریم خصوصی در منازل، خودرو و در داخل دستگاه‌های خود را داریم اما دلیل موجهی وجود دارد که با حکم قضایی و فرمان دولت حریم خصوصی مورد یورش پلیس و ضابطین امر قرار گیرد.»

افشای این اسناد می‌تواند به کار حامیان دونالد ترامپ، رئیس‎‏جمهور امریکا، بیاید که پیش‌تر اعلام کرده بودند ادعای مداخلۀ سایبری روسیه در انتخابات ریاست‎‏جمهوری اخیر در ایالات‏‎متحده، احتمالاً یک عملیات پرچم دروغین است که دشمنان داخلی ترامپ آن را اجرا کرده‏‎اند.

مقاماتِ اطلاعاتی امریکا مدعی هستند که هکرهای روس سال گذشته با حملات سایبری سعی داشتند بر نتیجۀ انتخابات ریاست‌‎جمهوری امریکا تأثیر بگذارند. این در حالی است که مسکو بارها این اتهام را رد و اعلام کرده است واشنگتن می‌بایست برای اثبات ادعای خود مدرک ارائه دهد.

ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، ادعاهای مطرح‌شده دربارۀ هکرهای روس را مضحک خواند و گفت رقبای دموکراتش سعی دارند با این ادعاها بر شکست انتخاباتی خود سرپوش بگذارند. بااین‌حال ستاد ترامپ در تاریخ 19 دی اعلام کرد رئیس‌جمهور امریکا یافته‌های مقامات اطلاعاتی این کشور مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را پذیرفته است.

بر اساس اعلام ویکی‎لیکس مطابق با قوانین سیا هکرهای این سازمان می‎‏بایست به نحوی از ابزارهای سایبری استفاده کنند که کسی نتواند حملات سایبری آن‎ها را به «سیا، دولت امریکا یا شرکت‏‎های اطلاعاتی همکار آن» نسبت دهد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku