News   /   آمريکا   /   تلگرام

درخواست اف‎بی‎آی از وزارت دادگستری برای تکذیب ادعای ترامپ علیه اوباما

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا

بر اساس گزارش‌ها پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) از وزارت دادگستری این کشور خواسته است تا ادعای دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور امریکا، علیه رئیس‎جمهور سابق ایالات‏‎متحده را رد کند.

شبکۀ خبری سی‎ان‌انِ امریکا در گزارشی اعلام کرد اف‎بی‌آی ادعای رئیس‎جمهور این کشور مبنی بر دستور باراک اوباما، رئیس‏‎جمهور سابق امریکا، برای استراق سمع مکلمات تلفنی ترامپ در سال گذشته را رد کرده است.

این شبکۀ خبری درخواست پلیس فدرال امریکا برای روشن سازی این موضوع از سوی وزارت دادگستری این کشور را نیز به نقل از 2 منبع مطلع اعلام کرد که نامشان ذکر نشده است.

به گفتۀ این منابع، شنود مکالمات تلفنی شهروندان امریکایی امری غیرقانونی است و چنان‌چه رئیس‎جمهور این کشور دستوری مبنی بر استراق سمع مکالمات شخصی را داده باشد، این درخواست می‌بایست از سوی دادگاهی تأیید شود.

بنابراین درحال حاضر وزارت دادگستری امریکا می‎‌تواند کذب یا صحیح بودن ادعای ترامپ را تعیین کند.

به گفتۀ یکی از منابع مذکور، مقامات اف‌بی‌آی تصور می‎کنند که از منظر سیاسی بهتر است وزارت دادگستری امریکا موضوع ادعاهای ترامپ علیه اوباما را پیگیری کنند.

ترامپ روز شنبه با انتشار پیامی در شبکۀ اجتماعی توییتر ادعا کرد اوباما سال گذشته دستور شنود تلفن وی را داده است.

کاخ سفید از کنگرۀ امریکا خواست در این مورد تحقیق کند و در عین حال شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از این به بعد نه رئیس‎جمهور و نه هیچ‌یک از مقامات کاخ سفید دربارۀ این اتهامات اظهارنظر نمی‎کنند.

جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال امریکا، (راست) در حال دست دادن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا

روزنامۀ نیویورک‌ تایمزِ امریکا روز یکشنبه به نقل از برخی از مقام‌های امریکایی اعلام کرد جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال امریکا، ادعای ترامپ را رد کرد است و اقدام رئیس‎جمهور کنونی امریکا را اشتباه بزرگی خوانده است که می‎بایست تصحیح شود.

اما تا کنون وزارت دادگستری امریکا هیچ واکنشی نسبت به ادعای سوءاستفادۀ اوباما از قدرت، نشان نداده است.

سی‌ان‎ان در گزارش خود آورده است که سخنگوی وزارت دادگستری و مقامات اف‌بی‌آی حاضر به اظهارنظر در این باره نشده‌اند.

خبر درخواست اف‌بی‌آی از وزارت دادگستری برای تکذیب ادعای ترامپ را روزنامۀ نیویورک تایمز برای نخستین بار منتشر کرد.

کاخ سفید هنوز شواهدی برای اثبات ادعای ترامپ علیه اوباما ارائه نداده است.

کوین لوئیس، سخنگوی اوباما، شامگاه شنبه این اتهامات را قویاً تکذیب و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نه اوباما و نه هیچ یک از مقام‌های کاخ سفید هرگز دستور نظارت بر هیچ شهروند امریکایی را نداده‌اند. هرگونه اظهارنظر دیگر کاملاً غیرواقعی است.»

برخی از ناظران بر این باور هستند که ادعای تازۀ ترامپ علیه اوباما برای منحرف کردن افکار عمومی از گزارش‎های اخیری است که از ارتباط نزدیکان رئیس‎جمهور امریکا در طول مبارزات انتخاباتی وی با مقامات روسیه حکایت دارند.

بیشتر بخوانید:

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku