میراث 12 میلیارد دلاری المپیک ریو برای برزیل

ورزشگاه ماراکانا در ریودوژانیروی برزیل؛ (عکس از خبرگزاری فرانسه)

حدود 6 ماه پس از پایان رقابت‌های المپیک 2016 در ریودوژانیروی برزیل، ورزشگاه‌ها و محل برگزاری مسابقات اکنون به حال خود رها شده است. 

درحالی ‌که دولت برزیل با مشکلات اقتصادی گسترده دست‌وپنجه نرم می‌کند، تصاویر منتشره از دهکدۀ رقابت‌های المپیک ریو، نشان می‌دهد، این دهکده که با هزینه‌ای بالغ‌بر 12 میلیارد دلار احداث شده، به حال خود رها شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دیلی میل، در گزارشی اعلام کرد این مسابقات در حالی برگزار شد که دو سال پیش از آن نیز برزیل حدود 12 میلیارد دلار برای رقابت‌های جام جهانی فوتبال 2014 هزینه کرده بود؛ و همۀ این‌ها درست در شرایطی پیش آمد که برزیل با مشکلات اقتصادی بی‌سابقه دست‌وپنجه نرم می‌کرد؛ حقوق کارگران برای چندین ماه پرداخت‌نشده، حقوق کارمندان دولت کاهش‌یافته و خیابان‌های شهرهای مختلف برزیل صحنۀ برگزاری اعتراضات مردمی علیه میزبانی این دو رقابت جهانی بود.

نمایی از سالن ورزش‌های آبی در دهکدۀ المپیک 2016 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
استخر رهاشدۀ مسابقات المپیک ریو (عکس از رویترز)
 سالن ورزش‌های آبی در دهکدۀ المپیک 2016 (عکس از خبرگزاری رویترز)
 سالن ورزش‌های آبی در دهکدۀ المپیک 2016 (عکس از خبرگزاری رویترز)

حتی پیش از این‌که برزیل ساخت‌وساز برای میزبانی رقابت‌های المپیک و پارالمپیک 2016 را بپذیرد،‌ هزاران نفر در خیابان‌ها علیه میزبانی این رقابت‌های جهانی تظاهرات می‌کردند و می‌گفتند برزیل با این همه مشکلات اقتصادی،‌ فساد و فقر، خرج‌هایی واجب‌تر از ساختن ورزشگاه و هتل برای المپیک دارد.

در نتیجۀ کاهش بودجه عمومی دولت پس از برگزاری بازی‌های المپیک،‌ خدمات بهداشتی و سلامت کمتر شده و در نتیجه بیمارستان‌های دولتی با صف‌های دراز بیمارانی که باید ساعت‌ها منتظر بمانند درگیر هستند.

همچنین طرح‌های زیادی به‌منظور تغییر کاربری شماری از ورزشگاه‌ها و امکانات احداث‌شده در این دهکده ارائه‌شده بود که تنها بخش کوچکی از این تغییرات عملیاتی شد؛ سالن تکواندو قرار بود به مدرسه تبدیل شود و آکواریوم دهکدۀ المپیک قرار بود تخریب‌شده و به‌جای آن دو مدرسه احداث شود. هیچ‌یک از این طرح عملیاتی نشد و مردم منطق برگزاری این مسابقات را زیر سؤال برده‌اند.

دولت حتی کمپ ورزشکاران مهمان را به منازل لوکس تبدیل کرد؛ اما تنها تعداد بسیار کمی از این خانه‌ها فروش رفت.

ورزشگاه فوتبالی که افتتاحیۀ بازی‌های المپیک و همین‌طور اختتامیۀ بازی‌های جام جهانی فوتبال 2014 در آن برگزارشده بود، به دلیل ناتوانی دولت از پرداخت هزینه‌های نگهداری تعطیل‌شده است؛ هزینۀ برق این ورزشگاه به حدود یک‌میلیون دلار رسیده که دولت هنوز آن را پرداخت نکرده و آیندۀ این سازه‌ها در ابهام است. این ورزشگاه چند ماه پیش موردحمله قرار گرفت و برخی از تجهیزاتش از جمله تلویزیون‌ها، دوربین‌ها و ... آن به غارت رفت.

تخریب اموال ورزشگاه ماراکانای ریو (عکس از اسوشیتدپرس)
تخریب اموال ورزشگاه ماراکانای ریو (عکس از اسوشیتدپرس)
تخریب اموال ورزشگاه ماراکانای ریو (عکس از اسوشیتدپرس)

زمین‌های تنیس و گلف هم به دلیل بدهی برق و سایر هزینه‌های نگهداری بسته‌شده‌اند.

نمایی از زمین گلف ریو که به حال خود رها شده است. (عکس از خبرگزاری فرانسه)
امکانات جانبی زمین گلف ریو که به حال خود رها شده است. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دولت در حال حاضر با کسری بودجۀ یک میلیارد دلاری روبه‌روست؛ آن‌هم درحالی‌که 10 میلیارد دلار بدهکار است و بودجۀ عمومی را 6 میلیارد دلار کاهش داده است.

گزارش‌های منتشره حاکی است نرخ بیکاری در پایتخت برزیل از زمان میزبانی این رقابت‌های جهانی، دو برابر شده و تولید ناخالص داخلی این کشور 8.4 درصد کاهش یافته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku