News   /   آسيا

پاکستان معلمان «وابسته به گولن» را اخراج می‌کند

دانش‌آموزان پاکستانی در مدرسۀ بین‌المللی پاک‌ترک در اسلام‌آباد؛ 26 آبان 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در آستانۀ سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به اسلام‌آباد، مقامات پاکستان به ده‌ها معلم «وابسته» به فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت آنکارا، دستور دادند تا این کشور را ترک کنند.

مقامات دولت پاکستان روز چهارشنبه تأیید کردند 130 معلم از مدارس و دانشکده‌های بین‌المللی «پاک‌ترک» همراه با کارکنان این مدارس و خانواده‌هایشان باید تا تاریخ 30 نوامبر (10 آذر) پاکستان را ترک کنند.

این مدارس و دانشکده‌ها از سوی گولن حمایت می‌شوند؛ دولت آنکارا گولن را طراح اصلی کودتای نافرجام 26 تیر در ترکیه می‌داند.

گولن که مدارس و دانشکده‌های زیادی در کشورهای مختلف دارد، هرگونه ارتباط با این کودتا را رد کرده است.

دانش‌آموزان پاکستانی در مدرسۀ بین‌المللی پاک‌ترک در اسلام‌آباد؛ 26 آبان 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال اردوغان روز چهارشنبه از تصمیم اسلام‌آباد تقدیر کرد و گفت اخراج این معلمان نشان می‌دهد که پاک‌سازی افراد وابسته به گولن توسط دولت ترکیه تا چه اندازه برای پاکستان حائز اهمیت است.

آنکارا از زمان آغاز سرکوب گستردۀ عوامل وابسته به کودتا، بیش از 35 هزار نفر را بازداشت و بالغ‌بر 100 هزار نفر را از نهادهای دولتی و نظامی اخراج کرده است.

این سرکوب در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از نهادهای بین‌المللی و کشورهای غربی دولت ترکیه را به برخورد فرا‌قضایی با متهمان متهم کرده‌اند.

در همین حال مقامات مسئول این مدارس، اخراج از پاکستان را تصمیمی «ناگهانی» عنوان کردند و گفتند این تصمیم بر سرنوشت بیش از 450 تن از کارکنان و خانواده‌هایشان و همچنین هزاران دانش‌آموز در پاکستان تأثیر خواهد داشت.

وب‌سایت گروه مدارس و دانشکده‌های بین‌المللی پاک‌ترک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «می‌خواهیم به دانش آموزان و خانواده‌هایشان اطمینان بدهیم که فعالیت‌های آموزشی در همۀ شعب نهادهای آموزشی پاک‌ترک همچنان دایر است.»

یکی از مقامات محلی پاکستان گفت حدود 10 هزار دانش‌آموز که در 28 مدرسه و دانشکده تحصیل می‌کردند، از این تصمیم متضرر خواهند شد.

وی افزود معلمان محلی جایگزین کادر اخراج‌شده از این مدارس و دانشکده‌ها خواهند شد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku