News   /   اروپا

آزمایش موشک پیشرفتۀ روسیه که قادر به شکست سامانه‌های ضد موشکی امریکا است

موشک بالستیک بین قاره RS-18 (عکس از اسپوتنیک)

روسیه یک موشک بالستیک پیشرفته را با موفقیت آزمایش کرده که گفته می‌شود قادر به شکست دادن سامانه‌های ضد موشکی امریکا است.

بر اساس گزارش‌ها، روسیه، سه شنبه یک موشک بالستیک RS-18 را با موفقیت شلیک کرد. شلیک این موشک ممکن است در چارچوب آزمایش کلاهک پیشرفتۀ مافوق صوت صورت گرفته باشد که قادر به ناکارآمد کردن سامانۀ ضد موشکی امریکا خواهد بود.

به گزارش رسانه‌های روسی، این موشک از یک سایت موشکی نزدیک شهر یاسنی در جنوب روسیه شلیک شد و کلاهک آن به محدودۀ آزمایش موشکی کورا در منطقۀ کامچاتکا در خاوردور روسیه رسید.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «این آزمایش موشکی «موفق» بوده و این کلاهک موشکی به میدان کورا رسیده‌است.»

به گزارش شبکۀ راشاتودی، تنها چند کشور در حال توسعۀ فن‌آوری این کلاهک هستند. امریکا تاکنون دو آزمایشِ تا حدی موفق در این زمینه انجام داده‌است. چین نیز با استفاده از همین فن‌آوری در سال 2014 اولین آزمایش خود را در این زمینه انجام داد.

کشور هند نیز در حال مطالعه بر روی فن‌آوری پرواز مافوق صوت است، اما بنا به گزارش‌ها، برخلاف روسیه، امریکا و چین در حال توسعۀ کلاهک موشکی راهبردی نیست.

کلاهک مافوق صوتِ بدون موتور موسوم به «اچ‌جی‌وی» از این جهت با کلاهک سایر موشک‌های بالستیکِ متعارف متفاوت است که بیشترِ زمان حرکتش را نه در فضا بلکه در استراتوسفر (دومین لایۀ اتمسفر) سپری می‌کند.

این ویژگی به موشک بُرد بیشتری می‌دهد و دسترسی سامانه‌های ضد موشکی برای رهگیری آن محدودتر می‌شود.

از همه مهم‌تر، یک کلاهک «اچ‌جی‌وی» می‌تواند در مسیرش به سمت هدف با سرعتی بالا قدرت مانور داشته باشد و فرایند رهگیری  را به‌طور قابل‌توجهی سخت‌تر کند.

روسیه، چهارشنبه نیز برای اولین بار تصاویری از بزرگ‌ترین موشک هسته‌ای جهان، که قابلیت از بین بردن منطقه‌ای به وسعت کشور فرانسه را دارد، منتشر کرد.

این موشک عظیم‌الجثه «RS-28 Sarmat» نام دارد که «شیطان 2» لقب گرفته است.

تصویر منتشرشده از بزرگ‌ترین موشک هسته‌ای جهان در روسیه

شیطان 2 که سرعتی بالغ بر 7 کیلومتر در ثانیه دارد، با هدفِ گریز از سامانه‌های ضدموشکی طراحی شده‌است.

این موشک اتمی جدید قابلیت حمل کلاهک 40 مگاتنی را دارد که 2 هزار برابر قدرتمندتر از بمب‌های اتمی است که امریکا در سال 1945 در هیروشیما و ناگازاکی انداخت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku