فلسطینیان از طرح اسرائیل برای تخریب مدرسه بدوی‌ها در حومه قدس انتقاد کردند

تصویر آرشیوی از کودکان بدوی فلسطینی که به مدرسه‌ای در خان الاحمر در نزدیکی شهر اریحا در کرانه اشغال شده باختری وارد می‌شوند (عکس از آسوشیتدپرس)

رامی حمدالله، نخست وزیر فلسطین تصمیم مقام‌های اسرائیلی مبنی بر صدور فرمان تعطیلی و تخریب یک مدرسه ابتدایی در یک روستای بدوی در حومه بیت المقدس اشغالی را محکوم کرده است.

دفتر نخست وزیر فلسطین روز چهارشنبه (27 مرداد) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «همه حق تحصیل دارند. این یکی از حقوق اساسی بشر است. ما در کنار اقلیت خان الاحمر ایستاده‌ایم و همه کسانی را که از این اقلیت حمایت کنند می‌ستاییم.»

جمال دجانی، مدیر ارتباطات راهبردی دفتر نخست وزیری تشکیلات خودگردان فلسطین افزود مقام‌های اسرائیلی «برای جلوگیری از پیشرفت جوامع فلسطینی در منطقه سی به هر دستاویزی متوسل می‌شوند. نباید به اسرائیل اجازه داده شود که کودکان ما را از (برخورداری از) فرصت‌های آموزشی محروم کند.»

دجانی در ادامه پرسید: «آیا تحصیل فلسطینیان تهدیدی برای اسرائیل است؟»

منطقه سی بزرگ‌ترین بخش در کرانه باختری است که 60 درصد از اراضی تحت اشغال اسرائیل را دربردارد. تشکیلات خودگردان فلسطین تنها می‌تواند به 150 هزار فلسطینی که در این منطقه سکونت دارند خدمات آموزشی و پزشکی ارائه کند.

طبق این بیانیه صبری صیدام، وزیر آموزش و پرورش فلسطین به رغم طرح‌های اسرائیل برای تعطیلی این مدرسه دو هفته پیش از موعد اولیه آغاز سال تحصیلی را اعلام کرده است. 170 دانش آموز از 5 اقلیت عرب بدوی منطقه در مدرسه یادشده تحصیل می‌کنند.

تشکیلات خودگردان از جامعه جهانی خواسته است با اعمال فشار به رژیم تل آویو جلوی تخریب این مدرسه را بگیرد.

کودکان یکی از اقلیت‌های بدوی فلسطینی از کنار ویرانه‌های خانه‌ها در اردوگاه خان الاحمر در کرانه اشغال شده باختری می‌گذرند، 19 فروردین 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
کودکان یکی از اقلیت‌های عرب بدوی فلسطینی از کنار ویرانه‌های خانه‌ها در اردوگاه خان الاحمر در کرانه اشغال شده باختری می‌گذرند، 19 فروردین 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گزارش پرس تی‌وی چند مقام فلسطینی و نهاد بین‌المللی حقوق بشر در مراسمی که روز سه شنبه (26 مرداد) در اعتراض به طرح تخریب این مدرسه برگزار شد شرکت کردند.

وزیر آموزش و پرورش فلسطین به خبرنگار پرس تی‌وی گفت: «این تنها اقلیت عرب بدوی نیست که یک مدرسه را از دست می‌دهد بلکه کلّ مردم فلسطین حق اساسی (برخورداری از) تحصیل را از دست می‌دهند.»

یک سازمان امدادی ایتالیا موسوم به «ونتو دی ترا» به همراه داوطلبانی از جامعه عرب بدوی جهالین در خان الاحمر سال 2009 این مدرسه را برای کودکانی ساختند که مجبور بودند برای تحصیل به مدارس دوردست بروند.

این مدرسه با استفاده از گل و لای و لاستیک ساخته شد چرا که مقام‌های اسرائیلی از استفاده فلسطینیان از سنگ و سیمان برای ساخت و ساز جلوگیری می‌کنند.

«اداره عمران اسرائیل» تنها یک ماه پس از ساخت این مدرسه دستور تخریب آن را صادر کرد. این دستور به بهانه اینکه این مدرسه در نزدیکی جاده‌ای واقع شده که طرح‌های سلب مالکیت اراضی در آن به تصویب رسیده صادر شد.

شهرک‌نشینان اسرائیلی که در نزدیکی این مدرسه زندگی می‌کنند و همچنین سازمان‌ مردم نهاد «رگاوی» که حامی شهرک سازی است با ارسال 3 درخواست به دیوان عالی اسرائیل تخریب اردوگاه‌ها در خان الاحمر را خواستار شده‌اند. حدود 100 خانواده فلسطینی در این اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.

دیوان عالی اسرائیل در سال 2013 تصمیم گرفت اعراب بدوی قبیله «جهالین» را به منطقه‌ای در نزدیکی شهر اریحا که تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین قرار دارد منتقل کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku