چرا ملکه انگلیس با پادشاه بحرین همنشین است؟

ملک حمد بن عیسی آل خلیفه در جایگاه مهمانان ویژه جشن تولد الیزابت دوم در کنار ملکه انگلیس نشسته است. (26 اردیبهشت 1395)

گروه‌های مدافع حقوق بشر که منتقد سیاست‌های سرکوبگرانۀ رژیم آل خلیفه در بحرین هستند به همنشینی پادشاه این کشور با ملکه الیزابت دوم در جشن تولد 90 سالگی وی در انگلیس معترض هستند.

جشن تولد ملکۀ انگلیس روز یکشنبه (26 اردیبهشت) در حالی برگزار شد که ملک حمد بن عیسی آل خلیفه در جایگاه مهمانان ویژه در کنار ملکه الیزابت، شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرا و همسر ملکه، شاهزاده ویلیام، دوک کمبریج و همسرش، شاهزاده هری ولز و کامیلا، دوشس کورنوال نشسته بود.

از راست: کاترین میدلتون، همسر ویلیام (نوۀ ملکه) و دوشس کمبریج، شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرا و همسر ملکه، الیزابت دوم، ملکۀ انگلیس، ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین و کامیلا رزماری، همسر دوم چارلز (پسر ملکه) و دوشس کورنوال (26 اردیبهشت 1395- عکس از اسوشیتدپرس)

در جشن بزرگِ تولد ملکه، به ازای هرسال عمرِ الیزابت دوم، 10 اسب و در مجموع 900 اسب در قلعۀ شهر ویندسور در شهرستان برکشر انگلیس رژه رفتند.

این رژه بخشی از نمایش سالانۀ سلطنتیِ اسب‌های قلعۀ ویندسور است. ویندسور به عنوان بزرگ‌ترین قلعه در دنیا به همراه کاخ هولی روود و کاخ باکینگهام محل اقامت ملکه الیزابت دوم و خانوادۀ سلطنتی بریتانیا است.  

نیکولاس مک‌گیهان، پژوهشگرِ خلیج فارس در سازمان دیده‌بان حقوق بشر نوع چیدمان محل نشستن افراد را در این جشن تولد «تصمیمی اشتباه» دانست.

روزنامۀ ایندیپندنتِ انگلیس روز چهارشنبه (29 اردیبهشت) به نقل از مک‌گیهان نوشت: «این‌که ملک حمد کنار ملکه بنشیند، به تنهایی تصمیمی نامعقول به نظر می‎‌رسد، اما واقعیت این است که سلطنت بریتانیا در دوره‌های حتی خونین‌تر و شرایط سرکوبگرانه‌تر در بحرین نیز روابط نزدیک خود را با آل خلیفه حفظ کرده است.»

سازمان حقوق بشر و آزادی‌های جمعیت ملی اسلامی الوفاقِ بحرین اخیراً در گزارش سالانۀ خود اعلام کرد با توجه به ممنوعیت تظاهرات در سراسر این کشور در سال 2015، نیروهای رژیم آل خلیفه 1 هزار و 765 نفر از جمله 120 کودک را در این سال بازداشت کردند.

مک‌گیهان گفت: «این موضوع قطعاً برای دولت فعلی بریتانیا بسیار خوشنودکننده بوده است... دولتی که بی‌شرمانه در مقابل اقدامات ناقض حقوق بشرِ حاکمانِ بحرین سکوت کرده است.»

مقابلۀ پلیس بحرین با گاز اشک‌آور با تظاهرات‌کنندگان در غرب منامه در تاریخ 23 مِه سال 2015 (2 خرداد 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان عفو‌ بین‌الملل اواخر فرودین ماه در گزارشی 79 صفحه‎ای اعلام کرد رژیم منامه سرکوب مخالفان و رعایت حق آزادی بیان را متوقف نکرده است.

در این گزارش آمده بود: «رهبران مخالفان کماکان در زندان هستند؛ برخی از آن‌ها زندانیان عقیدتی-سیاسی هستند. شکنجه و بدرفتاری‌های دیگر هنوز عمومیت دارد. بسیاری پس از محاکمه‌های ناعادلانه به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‎اند. مقامات تابعیت دست‎کم 208 شهروند بحرینی را لغو کرده‌اند.»

لندن همواره یک متحد سرسخت برای رژیم آل‌خلیفه بوده است. دولت بریتانیا از سال 2011 و آغاز اعتراضات مردمی در بحرین، تسلیحاتی به ارزش بیش از 45 میلیون پوند به این کشور فروخته است.

انگلیس از آغاز پاییز سال 1394 کار ساخت و ساز یک پایگاه سلطنتی دریایی را در کشور بحرین آغاز کرد. قرار است این پایگاه که عمدۀ هزینۀ 15 میلیون پوندی ساخت آن را آل‌خلیفه تأمین می‌کند، میزبان ناوهای هواپیمابر تازۀ انگلیس که نام ملکه الیزابت برای آن‌ها انتخاب شده و ناوشکن‌های نوع 45 نیروی دریایی انگلیس باشد.

مردم بحرین از بهمن سال 1389 با برگزاری اعتراضات خیابانی، خواستار برکناری رژیم آل خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی هستند.

آلن هوگارت، رئیس شاخۀ بریتانیای سازمان عفو بین‌الملل در این باره گفت: «ملک حمد احتمالاً از محل نشستن خود در جشن تولد ملکه لذت برده است، اما واقعیت نگران‌کننده برای مردم در بحرین یک چرخۀ بی‌پایان از دستگیری، حملات با گاز اشک‌آور، شکنجه در بازداشت و حبس طولانی‌مدت در مقابل تظاهرات صلح‌آمیز است.»

ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده‌ها تن کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده‌اند و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku