«2015؛ بدترین سال برای مخالفان بحرینی»

مقابلۀ پلیس بحرین با گاز اشک‌آور با تظاهرات‌کنندگان در غرب منامه در تاریخ 23 مِه سال 2015 (2 خرداد 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

اصلی‌ترین گروه مخالف در بحرین اعلام کرد سال 2015 میلادی بدترین سال برای مخالفان این کشور از نظر نقض حقوق بشر به دست رژیم آل‌خلیفه بوده است.

سازمان حقوق بشر و آزادی‌های جمعیت ملی اسلامی الوفاقِ بحرین در گزارش سالانۀ خود اعلام کرد با توجه به ممنوعیت تظاهرات در سراسر این کشور در سال 2015، نیروهای رژیم آل خلیفه 1 هزار و 765 نفر از جمله 120 کودک را در این سال بازداشت کردند.

در این گزارش آمده است در سال گذشتۀ میلادی هرگونه تجمع اعتراضی ممنوع بود و به نظر می‌رسد این تصمیم رژیم آل خلیفه برای محدود کردن آزادی‌های اساسی مردم بحرین، اقدامی تنبیهی در واکنش به تصمیم مخالفان برای تحریم انتخابات پارلمانی سال 2014 در این کشور باشد.

براساس این گزارش، با وجود ممنوعیت تجمع، بحرینی‌ها 6 هزار و 403 بار تظاهرات کردند که پلیس در مواجهه با 2 هزار و 35 مورد از این تظاهرات‌ها از گاز اشک‌آور و تفنگ‌های ساچمه‌ای استفاده و 700 نفر را زخمی کرد.

در این گزارش 149 صفحه‌ای جزئیات 24 پروندۀ قتل خودسرانۀ غیرنظامیان از جمله افرادی زیر سنِ قانونی در سال 2015 تشریح شده است که قوۀ قضائیۀ بحرین عدالت را در قبال آن‌ها اجرا نکرده است.

تظاهرات ضد حکومتی در منطقه دُرازِ منامه در بحرین. 16 اردیبهشت 1395 (عکس از وبسایت الوفاق)

بر این اساس، قوۀ قضائیۀ بحرین اکثر نیروهای امنیتی‌ای را که به واسطۀ اقدام به قتل در دادگاه حاضر شدند، یا تبرئه کرده و یا مجازات بسیار اندکی برایشان درنظر گرفته است.

مقامات بحرینی همچنین به شکنجۀ سیستماتیک و بدرفتاری با زندانیان سیاسی برای دریافت اطلاعات، اعتراف‌گیری و مجازات آن‎ها ادامه داده اند. در برخی موارد علت این بدرفتاری‌ها تبعیض قومی و مذهبی بوده است.

این گزارش می‌افزاید مقامات بحرینی برای مجازات مخالفان از لغو تابعیت آن‌‎ها از طریق تصمیم‌گیری‌های وزارتی، احکام سلطنتی و دادگاه نیز استفاده کرده‌اند.

از سال 2012 تا 2015 میلادی مقامات بحرین تابعیت 260 تبعۀ این کشور را که اکثر آن‌ها سیاست‌مدار، مدافعان حقوق بشر، فعالان حوزۀ رسانه و روحانی بودند، به بهانۀ «آسیب زدن به منافع پادشاهی» یا «خیانت» لغو کردند.

مردم بحرین سال‌ها است که با برپایی تظاهرات در نقاط مختلف کشور به مخالفت با سیاست های رژیم آل خلیفه پرداخته و خواستار آزادی زندانیان سیاسی از جمله شیخ علی سلمان، رهبر برجسته مخالفان رژیم آل خلیفه و دبیرکل جنبش الوفاق می شوند.

تظاهرات ضد حکومتی در منطقه دُرازِ منامه در بحرین. 16 اردیبهشت 1395 (عکس از وبسایت الوفاق)

شیخ سلمان در تاریخ 28 دسامبر سال 2014 (7 دی 1393) به اتهام تلاش برای تغییر رژیم و همکاری با قدرت‌های خارجی دستگیر شد. وی و جنبش الوفاق بارها این اتهام‌ها را رد کرده‌اند. 

در ماه ژوئن سال 2015 (حدود خرداد ماه 1394) یک دادگاه در بحرین شیخ سلمان را به اتهام اهانت به وزارت کشور و تحریک دیگران به شکستن قانون به چهار سال زندان محکوم کرد. وی در این دادگاه از اتهام تلاش برای تغییر رژیم بحرین تبرئه شد.

مردم بحرین از بهمن سال 1389 با برگزاری اعتراضات خیابانی، خواستار برکناری رژیم آل خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی شدند.

ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده‌ها تن کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده‌اند و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌اند.

رژیم آل خلیفه با ادامه سیاست سرکوب اعتراضات، ده ها معترض را کشته و بسیاری از فعالان سیاسی و مخالف را به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

بر اساس گزارش سازمان «مرکز حقوق بشر بحرین» که در تاریخ 15 فروردین منتشر شد، رژیم بحرین در سال گذشته میلادی هزار و 883  نفر را به دلیل مشارکت در فعالیت های اعتراضی بازداشت کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku