کاهش چشمگیر ذخایر ارزی عربستان به دنبال کاهش بهای نفت

عربستان سعودی با کسری بودجه مواجه است.

تازه‌ترین اطلاعات بازار نشان می‌دهد ذخایر ارزی عربستان در پی کاهش بهای نفت به 644 میلیارد دلار در پایان ماه اکتبر کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت سرمایه‌گذاری جدوا در عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ذخایر ارزی خارجی این کشور در ماه سپتامبر 651 میلیارد دلار بوده اما در پایان ماه اکتبر به 644 میلیارد دلار کاهش یافته هر چند از سرعت کاهش آن کاسته شده است.

در این بیانیه آمده است عربستان سعودی برای تامین بودجه دولت از آغاز سال جاری میلادی 88 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود برداشت کرده است. این اقدام در پی کاهش شدید درآمد نفتی بوده که بیش از 90 درصد از درآمد عمومی این کشور را تشکیل می‌دهد.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، این کشور را درگیر جنگی پرهزینه و غیرضروری در یمن کرده است.

بهای نفت از حدود 115 دلار برای هر بشکه در ماه ژوئن سال گذشته در حال حاضر به زیر 45 دلار برای هر بشکه سقوط کرده است.

با وجود این، میزان برداشت دولت ریاض از ذخایر ارزی برای تامین کسری بودجه از نیمه اول سال 2015 کاهش یافته است که دلیل آن اجرای طرح صندوق بین المللی پول مبنی بر صدور حدود 130 میلیارد دلار اوراق قرضه بوده است.

شرکت سرمایه‌گذاری جدوا افزود کاهش برداشت دولت عربستان از ذخایر ارزی همچنین به دنبال اقدامات دولت ریاض برای کاهش هزینه‌هایی است که طی چند سال گذشته افزایش بسیاری داشته بود.

در سال 2014 عربستان با کسری 17.5 میلیارد دلاری مواجه شده بود که دومین کسری بودجه این کشور از سال 2002 محسوب می‌شود.

جنگنده‌های سعودی در آسمان یمن

چشم انداز کسری مالی بزرگ برای عربستان سعودی مقامات این کشور را بر آن داشته که به اصلاحاتی بیاندیشند که ممکن است موجبات نارضایتی عموم مردم را فراهم کند که از آن جمله می توان به وضع مالیات بر ارزش افزوده و کاهش یارانه انرژی اشاره کرد.

گزارش‌ها حاکی است کاهش درآمد نفتی عربستان همچنین باعث شده برخی فعالان تجاری بانفوذ در این کشور، ریاض را برای پایان دادن به عملیات نظامی پرهزینه در یمن تحت فشار قرار دهند.

عربستان سعودی از ششم فروردین حملات هوایی پرهزینه خود را به یمن آغاز کرده که این حملات تاکنون بیش از هفت هزار کشته و حدود 14 هزار زخمی بر جای گذاشته است.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku