متن کامل بیانیه پایانی نشست وین درباره سوریه

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در کنفرانس خبری بعد از پایان نشست وین 2 (AFP)

حاضران در نشست بین‌المللی بحران سوریه در پایان نشست روز شنبه بیانیه‌ای صادر کردند. 

ترجمه غیر رسمی متن این بیانیه به شرح زیر است: 

بیانیه «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» در تاریخ 14 نوامبر 2015 ( 23 آبان 1394) در وین صادر شد.

«گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» متشکل از اتحادیه عرب، چین، مصر، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایران، عراق، ایتالیا، اردن، لبنان، عمان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلیس، سازمان ملل و امریکا درباره چگونگی تسریع پایان دادن به مناقشه سوریه مذاکره کردند.

شرکت کنندگان به احترام قربانیان حملات تروریستی شنیع 13 نوامبر (22 آبان) در پاریس و حملات اخیر در بیروت، عراق، آنکارا و مصر این نشست را با یک دقیقه سکوت آغاز کردند.

اعضا به اتفاق آراء به شدیدترین شکل این حملات وحشیانه علیه غیرنظامیان بیگناه را محکوم و بر ایستادگی در کنار مردم فرانسه تاکید کردند.

پس از آن شرکت کنندگان مذاکراتی سازنده براساس پیشرفت حاصله در گردهم آیی 30 اکتبر (8 آبان) برگزار کردند.

اعضای «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» به اتفاق آراء بر ضرورت پایان دادن به رنج مردم سوریه، تخریب فیزیکی سوریه، بی ثباتی منطقه و در نتیجه آن افزایش حضور تروریست‌ها در جنگ سوریه تاکید کردند.

«گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» بر ارتباط نزدیک میان برقراری آتش بس و دنبال کردن روند سیاسی موازی براساس بیانیه ژنو در سال 2012 و اینکه هر دو ابتکار باید در اسرع وقت انجام شود، اذعان کردند.

آن‌ها تعهد خود بر تضمین انتقال سیاسی تحت رهبری سوریه و با مشارکت مردم سوریه براساس بیانیه ژنو را با همکاری همه جانبه اعلام کردند. این گروه در زمینه چند موضوع کلیدی به درک مشترک رسیدند.

این گروه («گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» ) برای حمایت و تلاش برای (اجرای) یک آتش‌بس فراگیر در سوریه همزمان با شروع گام‌های ابتدایی به سمت انتقال (قدرت)  تحت نظارت سازمان ملل براساس بیانیه نشست ژنو توافق کردند. پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، متعهد شدند که از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل برای توانمندسازی یک ماموریت نظارت آتش‌بس مورد تائید سازمان ملل در بخش‌های از کشور که ناظران در معرض تهدید حملات تروریست‌ها نیستند و از یک روند انتقال سیاسی در راستای اعلامیۀ ژنو حمایت کنند.

همچنین تمامی اعضای «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» هر کدام به عنوان یک کشور و حامیان طرف‌های درگیر، متعهد شدند که کلیۀ اقدامات ممکن جهت ملزم ساختن گروه‌ها یا اشخاصی که از آن‌ها حمایت می‌کنند یا تحت نفوذ آن‌ها بوده و یا آن‌ها را تأمین (مالی تجهیزاتی) می‌کنند، به آتش بس به کار گیرند.

این آتش‌بس مشمول اقدامات تهاجمی و یا دفاعی در برابر داعش یا جبهه النصره و یا هر گروه دیگری که «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» بر سر تروریست بودن آن‌ها توافق کنند، نمی‌شود.

شرکت‌کنندگان (در اجلاس وین) از بیانیۀ بان‌ کی ‌مون، دبیرکل سازمان ملل استقبال می‌کنند؛ این بیاینه به سازمان ملل دستور داده است که برنامه‌ریزی برای حمایت از اجرای آتش‌بس در سراسر کشور (سوریه) را تسریع کند. گروه («گروه بین‌المللی حمایت از سوریه») توافق کرده است که سازمان ملل باید این تلاش‌ها را ضمن مشورت با طرف‌های ذینفع برای تعیین الزامات و روش‌های دستیابی به آتش‌بس، هدایت کند.

«گروه بین المللی حمایت از سوریه»  تمایل خود را بمنظور اتخاذ گامهای فوری برای تشویق اقدامات اعتمادساز که به اجرای فرآیند سیاسی کمک و هموار کردن مسیر بمنظور دستیابی به آتش بس کمک کند را ابراز داشت.

در همین چارچوب، و با توجه به بند 5 بیانیه وین، «گروه بین المللی حمایت از سوریه» درباره لزوم اتخاذ گام‌هایی بمنظور تضمین سرعت بخشیدن به دسترسی (و اقدامات) انساندوستانه در سراسر خاک سوریه مطابق با قطعنامه 2165 شورای امنیت سازمان ملل متحد، «گروه بین المللی حمایت از سوریه» بحث کرد و خواستار اعطای مجوز برای ارسال محموله های انساندوستانه سازمان ملل (به سوریه) شد.

این گروه همچنین نگرانی خود را از نسبت به وضعیت اسفناک پناهجویان و آوارگان و لزوم زمینه سازی برای بازگشت بی خطر آنها مطابق با عرف قوانین انساندوستانه بین‌المللی ضمن عنایت به منافع کشورهای میزبان (پناهجویان) ابراز می دارد.

حل و فصل مساله پناهجویان برای پایان دادن به بحران سوریه ضروری است.

«گروه بین المللی حمایت از سوریه» همچنین همانطور که در قطعنامه 2139 شورای امنیت سازمان ملل آمده، بر آثار مخرب استفاده از سلاح های غیردقیق در مناطق غیرنظامی و دسترسی انساندوستانه مجدداً تأکید کرد.

این گروه موافقت کرد تا طرف های مذاکره را به منظور توقف فوری استفاده از سلاح های فوق تحت فشار قرار دهد.

«گروه بین المللی حمایت از سوریه» بر اهمیت اجرای کلیه قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 2199 درباره توقف تجارت غیرقانونی نفت، آثار باستانی و گروگان‌ها که تروریست ها از آن سود می رند، مجدداً تأکید کرد. 

 بر اساس اعلامیه 2012 ژنو که در بیانیه 30 اکتبر وین و نیز قطعنامه 2118 شواری امنیت سازمان ملل به آن اشاره شده است، اعضای «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» توافق کردند نمایندگان دولت و مخالفان سوریه هر چه زودتر برای انجام مذاکرات رسمی تحت نظارت سازمان ملل تا اول ژانویه 2016 تشکیل جلسه بدهند.

 همچنین این گروه از تلاش‌ها، همکاری با استفان دی مسیتورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و دیگران برای گرد هم آوردن گسترده‌ترین طیف ممکن از مخالفانی که منتخب سوری‌ها بوده برای آغاز فرایند سیاسی استقبال می‌کنند. 

 همه طرف‌های حاضر در فرایند سیاسی باید به اصول راهنمایی که در نشست 30 اکتبر بر سر آن توافق شد، از جمله تعهد به وحدت، استقلال، تمامیت ارضی و ماهیت غیرفرقه‌ای [دولت سوریه] پایبند باشند تا نهادهای دولتی دست‌ نخورده باقی بمانند و حقوق همه مردم سوریه فارق از هر قوم و مذهبی که به آن وابسته‌اند حفظ شود.

 اعضای «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» بر سر بنیادین بودن این اصول با یکدیگر توافق کردند. اعضای «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» بار دیگر بر حمایت خود از روند گذار که در بیانیه 2012 ژنو آمده تاکید کردند.   

 بر این اساس، اعضا بر حمایت خود از برقراری آتش‌بسی که پیشتر تشریح شد و نیز روندی که زیر نظر سوری‌ها در مدت شش ماه موجب تشکیل دولتی غیرفرقه‌ای شده و نیز تعیین جدول زمان‌بندی و روندی برای تدوین پیش‌نویس قانون اساسی جدید تاکید کردند.

 انتخابات آزاد و منصفانه بر اساس قانون اساسی جدید تا 18 ماه آینده در سوریه برگزار شود. این انتخابات باید زیر نظر سازمان ملل و مطابق با بالاترین استانداردهای بین‌المللی شفافیت و پاسخگویی برگزار شده و همه مردم سوریه از جمله کسانی که در خارج از سوریه هستند بتوانند در این انتخابات شرکت کنند. 

در ارتباط با مبارزه با تروریسم و پیرو بند 6 بیانیه نشست وین، «گروه بین المللی حمایت از سوریه» مجدداً تأکید می کند که داعش، النصره و دیگر گروه های تروریستی همانطور که شورای امنیت سازمان ملل متحد تعیین کرده، و علاوه بر این همانطور که طرف های شرکت کننده (در کنفرانس وین) توافق کردند و مورد تأئید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است باید شکست داده شود. پادشاهی اردن موافقت کرد برای دستیابی به یک درک مشترک از گروه ها و افراد بمنظور تعیین احتمالی (آنها) به عنوان تروریست با هدف تکمیل آن تا آغاز روند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل بین نمایندگان جامعه نظامی و اطلاعاتی کمک کند.

انتظار می رود شرکت کنندگان در نشست بطور تقریبی طی یک ماه آینده بمنظور بازنگری و بررسی پیشرفت به سمت اجرای آتش بس و آغاز روند سیاسی تشکیل جلسه دهند.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku